Tradičné jazykové školy čelia mnohým výzvam, ku ktorým dochádza v dôsledku transformácie a digitalizácie ekonomiky a meniacich sa potrieb zákazníkov. Na jednej strane má rozvoj online jazykových kurzov a platforiem za následok pokles dopytu po tradičných jazykových kurzoch a existencia online alternatív vedie aj k zvýšeniu konkurencie, ktorá sa odráža v znížení ceny produktov v tradičnej jazykovej škole. Na druhej strane zákazník, ktorý si teraz môže zvoliť rôzne alternatívy online produktov, si neuvedomuje hodnotu prezenčnej výučby. Tieto okolnosti ohrozujú dlhodobú udržateľnosť obchodného modelu tradičnej jazykovej školy.
Projekt odráža súčasné zmeny v podnikateľskom prostredí a zameriava sa na vývoj nového obchodného modelu pre jazykovú školu, ktorý je založený na transformácii produktu na jazykovú výučbu s väčšou pridanou hodnotou, ktorá spája jazykové a odborné vzdelávanie. Takáto transformácia umožňuje jazykovej škole byť nielen poskytovateľom jazykového vzdelávania, ale efektívne ho prepojiť s odborným vzdelávaním zameraným na podnikanie a osobnostný rozvoj.
Účastníci projektu pozostávajú z jedného univerzitného partnera, ktorý má dlhodobé skúsenosti s podnikateľským vzdelávaním a výskumnými aktivitami v oblasti obchodných modelov, zo štyroch rôznych jazykových škôl a mimovládnej organizácie. Partneri sa skladajú z 5 rôznych krajín - Česko, Slovensko, Chorvátsko, Poľsko a Lotyšsko. Zúčastnené jazykové školy boli starostlivo vybrané tak, aby pokrývali rôzne geografické a právne podmienky, veľkosti a štruktúru svojich produktov. Táto rôznorodosť umožňuje vývoj univerzálneho obchodného modelu platného vo viacerých typoch organizácií.
Použitá metodika
Použitá metodika začína hĺbkovou analýzou súčasného obchodného modelu, zákazníkov a trhu a identifikáciou kľúčových obmedzení súčasného stavu. Plánujeme použiť najnovšie metódy pre vývoj nových obchodných modelov, ako napríklad za pomoci nástroja Canvas. Na základe vyvinutého obchodného modelu plánujeme vyvinúť niekoľko nových produktov a overiť použiteľnosť týchto produktov pre uspokojenie potrieb zákazníka.
Výsledky
V projekte dodáme niekoľko odborných výstupov. Hlavným výstupom je nový obchodný model pre jazykové školy, ktorý by mal byť všeobecný a použiteľný pre každú jazykovú školu v rôznych podmienkach. Tento obchodný model predstavuje odlišný pohľad na podnikanie v tradičnej jazykovej škole. Podporíme ho tiež niekoľkými novými produktmi pre jazykové školy, ktoré odzrkadlia nové podmienky inovovaného obchodného modelu a meniace sa podnikateľské prostredie v tejto oblasti. Tieto nové produkty by mali rozšíriť tradičné jazykové vzdelávanie o väčšiu pridanú hodnotu odbornej prípravy, podnikania a osobnostného rozvoja. Budú podporované všeobecnými pokynmi pre lektorov a študentov, ako tieto nové produkty vyvíjať a používať.
Konkrétne pracujeme na týchto úlohách:
- vytvoriť 6 intelektuálnych výstupov
- zorganizovať 1 pilotný výcvikový kurzu Train the Learn & Lead Trainer (16 trénerov),
- zorganizovať 2 pilotné výcvikové kurzy pre konečných zákazníkov (60 účastníkov),
- zorganizovať 1 konferenciu Learn & Lead (80 účastníkov).
Plánovaný výstup
Veríme, že projekt významne prispeje k transformácii podnikania tradičnej jazykovej školy na nový typ obchodného modelu, ktorý odráža zmeny v podnikateľskom prostredí, požiadavky zákazníkov a výzvy novej digitálnej éry. Výstupy z projektu prispejú k rozvoju a podpore podnikania jazykových škôl a prinesú novú hodnotu pre zákazníkov jazykových škôl. Projekt významne prispeje k strategickým aktivitám Univerzity Tomáša Baťu, Fakulty manažmentu a ekonomiky. Projekt má priame napojenie na nový inovovaný študijný program Podnikanie a obchodná administratíva, ktorého súčasťou je kurz „Obchodné modely“. Podnikanie, udržateľnosť a obchodné modely sú tiež zahrnuté v kľúčových výskumných oblastiach fakulty. Fakulta tak môže priamo prepojiť praktické uplatnenie obchodných modelov s pedagogickými a výskumnými činnosťami. Univerzita môže tiež profitovať z projektu tým, že bude ponúkať intelektuálne výstupy a kurzy projektu svojim obchodným partnerom a môže využiť výstupy projektu na zlepšenie kvality zamestnancov, pretože UTB sa považuje za dvojjazyčnú univerzitu a poskytuje množstvo študijných programov v angličtine.
The intellectual output (IO1) led to the creation of an empirical study that deals with the analysis of the business model of language schools in the context of the market and its current development. The study of the market and business model of language schools combined a number of scientific approaches to data collection and processing. It was mainly a qualitative study of available literary sources, quantitative research based on a two-type questionnaire survey, analysis of the market, competition and external factors combining various strategic management tools.
Download Business model analysis (SK)
Download Business model analysis (LV)
Download Business model analysis (PL)
Download Business model analysis (HR)
The Smart Mindset program is divided into four separate courses, each focusing on one essential component of transformation. The courses included are:
Each course is designed in an e-learning and a blended learning format (e-learningand a group interaction with a trainer).
This document gives a full insight into the Learn&Lead concept as the core philosophy behind the transformation of a traditional language school into a happier and more successful organization. The ambition of the Guidelines for Trainers is to provide a comprehensive tool for understanding and embracing the need to change and thus actively get the teachers involved in the transformation processes. The need for change is based on the multinational market analysis for language schools by Tomas Bata University as the lead partner in the project. The analysis showed that the vast majority of language schools in the Czech Republic, Slovakia, Poland, Latvia and Croatia struggle with continuous survival issues, competitors and low course prices due to the growing disparity between the offer and demand.The document gives a practical introduction into the Learn&Lead transformation model by explaining the key terms used, the rationale lying behind the need to change, and why Learn&Lead is to be considered as a means of this change. It further gives a detailed description of the L&L course levels and structure as well as the teacher's career path through L&L.
Download Guidelines for trainers (SK)
Download Guidelines for trainers (LV)
Download Guidelines for trainers (PL)
Download Guidelines for trainers (HR)
This guide is a supporting tool for IO2 and IO3, together the results of these 3 outputs creates a complete portfolio for the Blended learning curricula. There are 4 students tutorials available, one for each developed course. The students tutorial consist of the general information about the course, detailed course script, general information about the topics, that are important to understand the terminology and a short guide on how to work with the e-learning platform.The students tutorial and the students material portfolio available in the e-learning platform help students to get individualised knowledge and together with the blended learning approach in the project is strengthening their digital and language skills and competences, and enabling the access to the didactic content that allow them to acquire knowledge and skills for the implementation in their current or future workplace.Links to download the tutorials for the courses are below.
Resilience (SK)Resilience (LV)Resilience (PL)Resilience (HR)
Managerevolution (SK)Managerevolution (LV)Managerevolution (PL)Managerevolution (HR)
Excellence (SK)Excellence (LV)Excellence (PL)Excellence (HR)
Empowering people (SK)Empowering people (LV)Empowering people (PL)Empowering people (HR)
The Innovation Academy platform has been created as the online platform for blended learning. You can find here all the courses created for the SMART Mindset programme, as well as more courses, that are being created over time, to which you may enroll.
Business model innovation (BMI) of language schools reflected the findings of the market analysis. BMI is based on an analysis of market specifics, customers and competition. Related to this was also the identification of market opportunities, which were linked to the trends affecting the current language education sector.Changes in the business model of language schools are described in the BM Canvas tools, which clearly and simply illustrate the basic features of business and the way value is created in the field of language education.Five language versions of this canvas were created for the purposes of this project. The innovative design of the business model of language schools reflects the most important trends arising from our analyzes of the market and business models of language schools.
Download BMI of language schools (SK)
Download BMI of language schools (LV)
Download BMI of language schools (PL)
Download BMI of language schools (HR)
As a first training activity in this project a pilot course for trainers Training for Trainers was organized by Pučko otvoreno učilište Vinkovci in Vukovar, Croatia, in the period from 21 to 25 of March 2022. Representatives, trainers, teachers, pedagogists and experts from every project partner organisation were sent to participate in the pilot course. The programme consisted of 5 teaching days distributed in 6 teaching hours and a follow-up discussion per day. Total number of training hours was 30 and the total number of participants was 24, in person and online.The first four days partner organisations (PA/SK, HA/SK, BE/LV and ECJS/PL) were in charge of presenting - delivering and facilitating one whole lesson day in the training week. On the last fifth day POU Vinkovci led the final summary and evaluation of the whole Training as well as presented and introduced The Guideliness for Trainers - draft version as the first complete document for trainers fully encompassing the process of new business model for L&L language schools.
In May 2022 in the beautiful capital of Slovakia there have again been conducted pilot courses in a hybrid form at the University of Economics in Bratislava. We have created and delivered the SMART MINDSET Transformation Program, which includes four separate courses:
Resilience - Jarka Vaculčiaková
SMART MANAGEREVOLUTION - Janka Chynoradská
Building Excellence Culture Together - Vanda Novokšonova
Empowering People at Work - Agnieszka Pędzimąż
Big thank you goes to our participants from Stellantis, Hlavné mesto SR Bratislava, ZF Active Safety and also participants from Croatia.
The 3rd project learning-training event took place in Riga, Latvia from 6th to 10th June 2022.In class of the Riga Technical College, on the fifth floor, the international project team and registered participants from different countries listened to pilot lectures. The lectures were hybrid - live and online - so we had a typical Erasmus, colourful international team from Europe, but also from Nigeria.In total there were 50 participants from 7 countries. The summary of the pilot trainings is positively surprising reaching almost 100% satisfaction rate.
Názov projektu:
Transformácia tradičnej jazykovej školy prostredníctvom inovácie jej obchodného modelu.
Akronym:
(L)Earn & Lead
Číslo projektu:
2020-1-CZ01-KA203-078478
Trvanie projektu:
Október 2020 – September 2022
Financovaný:
Dúm zahraniční spolupráce, Česká republika
Program:
Erasmus+, KA2
Partneri projektu:
HARMONY ACADEMY s.r.o., Slovensko, PLUS Academia spol. s r.o., Slovensko, Pucko otvoreno uciliste Vinkovci, Chorvátsko, BIEDRIBA EUROFORTIS, Lotyšsko, Centrum Edukacyjne Feniks, sp. z o. o, Poľsko
Koordinátor projektu:
UNIVERZITA TOMASE BATI VE ZLINE, Czech republic
Výstupy projektu:
Rozpočet: 291 588 Eur
Newslettre:
Transformation NL #1 - TU
Transformation NL #2 - TU
Transformation NL #3 - TU
Transformation NL #4 - TU
Transformation NL #5 - TU
Transformation NL #6 - TU
Transformation NL #7 - TU
Transformation NL #8 - TU